Zajęcia logopedyczne w szkole adresowane są do uczniów, u których obserwuje się opóźniony bądź zaburzony rozwój mowy. Celem logopedy jest zakwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych na podstawie badań przesiewowych przeprowadzanych w placówce a następnie prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej bądź grupowej w zależności od rodzaju zaburzenia mowy.
Głównym założeniem terapii logopedycznej jest stymulowanie rozwoju mowy oraz eliminacja występujących zaburzeń, redukcja wad wymowy oraz wywołanie brakujących głosek.
Zadaniem logopedy jest:
- stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy,
- usuwanie zaburzeń rozwoju mowy i języka oraz wad wymowy,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
- usprawnianie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- ćwiczenie słuchowej pamięci słownej,
- usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- wzbogacanie słownika biernego i czynnego,
- rozwijanie kompetencji językowych na poziomie leksykalno-semantycznym, fonetyczno-fonologicznym, fleksyjno-składniowym oraz ekspresyjnym,
- kształtowanie umiejętności poprawnego budowania zdań, w tym zadawania pytań,
- rozwijanie mowy dialogowej.
Terapia logopedyczna oparta jest na:
- ćwiczeniach oddechowych,
- ćwiczeniach fonacyjnych,
- ćwiczeniach usprawniających motorykę oraz kinestezję narządów mowy,
- wywołaniu prawidłowego wzorca artykulacyjnego najpierw w izolacji, sylabach, logotomach, wyrazach w nagłosie, śródgłosie, wygłosie, wyrażeniach i zdaniach,
- utrwalaniu poprawnej wymowy w mowie spontanicznej,
- ćwiczeniach ortofonicznych,
- ćwiczeniach słuchu fonematycznego,
- ćwiczeniach logorytmicznych,
- ćwiczeniach stymulujących rozwój mowy, logiczne myślenie, pamięć oraz koncentrację uwagi,
- bajkach logopedycznych,
- zabawach dźwiękonaśladowczych,
- grach dydaktycznych, planszowych,
Logopeda: mgr Magdalena Szymanek-Wypych
Godziny pracy:
Wtorek: 9.30-13.30
Środa: 8.30-13.30
Piątek: 9.00-15.00