Atrakcyjne materiały audiowizualne, wirtualne spacery po muzeach i galeriach sztuki, ciekawe gry edukacyjne, a także – jak w przypadku Muzeum Powstania Warszawskiego – lekcje muzealne w sieci – to tylko wybrane przykłady zasobów on-line instytucji kultury, z których można korzystać w zdalnym nauczaniu. Wiele z nich na czas zawieszenia zajęć szkolnych przygotowało specjalną ofertę edukacyjną, inne poszerzają już dostępne zasoby cyfrowe. Zachęcamy uczniów i nauczycieli do korzystania z tych materiałów.

Atrakcyjne materiały audiowizualne, wirtualne spacery po muzeach i galeriach sztuki, ciekawe gry edukacyjne, a także – jak w przypadku Muzeum Powstania Warszawskiego – lekcje muzealne w sieci – to tylko wybrane przykłady zasobów on-line instytucji kultury, z których można korzystać w zdalnym nauczaniu. Wiele z nich na czas zawieszenia zajęć szkolnych przygotowało specjalną ofertę edukacyjną, inne poszerzają już dostępne zasoby cyfrowe. Zachęcamy uczniów i nauczycieli do korzystania z tych materiałów.

Zachęcamy uczniów do korzystania z zasobów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA). Instytucja posiada w swoich zbiorach niezwykle szeroką ofertę, którą można zastosować w kształceniu na odległość na wszystkich etapach edukacyjnych. Do dyspozycji uczniów i nauczycieli są materiały oraz pomoce dydaktyczne dostępne m.in. na portalach:

 

  • Ninateka i Ninateka EDU(https://ninateka.pl/) – serwis VOD, w którym odbiorcy znajdą ponad 7600 wyselekcjonowanych materiałów, w tym: twórczość przedstawicieli Polskiej Szkoły Dokumentu, kolekcję teatralną ponad 50 przedstawień, kolekcje muzyczne poświęcone największym polskim kompozytorom XX wieku. Serwis daje także możliwość skorzystania z konta EDU, które umożliwia dostęp do scenariuszy lekcji wspomagających prowadzenie zajęć.
  • Filmoteka Szkolna(http://filmotekaszkolna.pl/) – bazę strony stanowi pakiet 61 lekcji tematycznych odpowiednich dla wszystkich etapów edukacji szkolnej. W skład każdej z nich wchodzą: dwa lub trzy filmy, scenariusze lekcji, opracowania filmoznawcze i zagadnienia do dyskusji, jak również artykuły kontekstowe.
  • Muzykoteka Szkolna(http://muzykotekaszkolna.pl/) – internetowe narzędzie edukacyjne dla nauczycieli muzyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz wszystkich, którzy chcą zgłębić swoją wiedzę o muzyce klasycznej. Muzykoteka Szkolna jest też współproducentem aplikacji ORKIESTROWNIK na urządzenia mobilne, która jest przewodnikiem po tajnikach orkiestry symfonicznej.
  • pl(https://www.biogramy.pl/NewHome) oraz Internetowy Polski Słownik Biograficzny (http://www.ipsb.nina.gov.pl:8080/) – portale poświęcone życiorysom wybitnych Polaków i osób związanych z naszym krajem.

Więcej informacji na stronie https://fina.gov.pl/jak-uczyc-sie-z-domu-fina-podpowiada/.

#Zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie! – akcja MKiDN

Wsparciem w kształceniu na odległość mogą być także udostępniane on-line zasoby muzeów, galerii, centrów sztuki i innych instytucji kultury. Instytucje te zapraszają do wirtualnego zwiedzania, oglądania dzieł sztuki i spektakli teatralnych czy słuchania koncertów. Wiele z nich przygotowało także specjalną ofertę edukacyjną w postaci gier i filmów, które mogą być ciekawym dopełnieniem lub rozwinięciem zdalnych lekcji.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opracowało zestawienie oferty kulturalnej w sieci w ramach akcji #Zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie!

W przedsięwzięcie włączyło się wiele instytucji, które w związku z obecną sytuacją stale poszerzają swoją ofertę dostępną online.

Więcej informacji na stronach MDiKN:

 

Wirtualne zwiedzanie muzeów, słuchanie koncertów, oglądanie spektakli to również znakomity pomysł na rozwijanie zainteresowań artystycznych młodych ludzi w czasie, gdy wyjścia z domu powinny być ograniczone do minimum.