Pedagog

ZADANIA PEDAGOGA :

  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
  • objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów posiadających orzeczenie, opinię PPP, uczniów wymagających opieki, a nie posiadających opinii lub orzeczenia
  • prowadzenie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej oraz korekcji i kompensacji w oparciu o opinie i orzeczenia
  • dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym
  • praca z uczniami będącymi pod nadzorem kuratorskim, pod opieką MOPS, znajdującymi się w pieczy zastepczej
  • analiza niepowodzeń szkolnych we współpracy z wychowawcami, uczniami, rodzicami/opiekunami prawnymi, kuratorami sądowymi
  • utrzymywanie kontaktu z KMP, PPP-P, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, MOPS i innymi instytucjami wspierającymi prawidłowe funkcjonowanie uczniów i ich rodzin
  • udzielanie informacji uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym w zakresie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanych przez różne instytucje pomocowe
  • pomoc uczniom w rozwiązywaniu bieżących problemów związanymi z niepowodzeniami szkolnymi, konfliktami w rodzinie oraz w grupie rówieśniczej
  • motywacją uczniów do podejmowania wysiłku intelektualnego, a także do pracy nad rozwojem osobistym
  • objęcie opieką uczniów wybitnie uzdolnionych oraz z trudnościami edukacyjnymi
  • monitorowanie prawidłowego przebiegu procesu adaptacji w klasach pierwszych
  • współpraca z doradcą zawodowym, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim
  1. Zadania wychowawczo – profilaktyczne.
  • realizacja programów wychowawczo – profilaktycznych, rozpoznawanie sytuacji wychowawczych w szkole, w celu rozwiązywania problemów stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły
  • profilaktyka niedostosowania społecznego, patologii społecznej uczniów poprzez wczesną interwencję w przypadku jej wystąpienia w jakiejkolwiek formie
  • prowadzenie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawieniu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem przez uczniów środków odurzających, substancji psychotropowych i innych substancji psychoaktywnych
  • prowadzenie działań profilaktyki antynikotynowej
  • prowadzenie lekcji wychowawczych z zakresu odpowiedzialności karnej uczniów
  • współpraca z wychowawcami, nauczycielami w celu rozwiązywania bieżących problemów emocjonalnych, wychowawczych, rodzinnych, osobistych uczniów
  • pedagogizacja rodziców/opiekunów prawnych, motywacja rodziców/opiekunów prawnych do większego zainteresowania się sprawami swoich dzieci
  • udzielanie porad, konsultacji, wsparcia uczniom, ich rodzicom/opiekunom prawnym oraz nauczycielom
  • wypracowywanie wspólnego systemu oddziaływań wychowawczych w gronie pedagogicznym
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego oraz monitorowanie absencji wśród uczniów
  • prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
  1. Działania z zakresu budowania systemu wartości i norm społecznych.
  • realizacja programów profilaktycznych
  • wzmacnianie w uczniach poczucia własnej wartości, wspieranie w odkrywaniu ich pasji i rozwijania ich zainteresowań, doceniając nie tylko wyniki pracy, ale także włożony w nią wysiłek
  1. Realizacja działań z zakresu doradztwa zawodowego.
  • współpraca z doradcą zawodowym
  • bieżące wsparcie uczniów pod kątem ich zapotrzebowania na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
  1. Organizacja pomocy materialnej.
  • współpraca z MOPS i innymi instytucjami mogącymi wspomóc materialnie uczniów naszej szkoły i ich rodziny
  • organizowanie pomocy materialnej uczniom potrzebującym, pochodzącym z rodzin ubogich, dysfunkcyjnych,
  1. Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa.
  • profilaktyka uzależnień – rozmowy indywidualne, grupowe
  • współpraca z pielęgniarką szkolną
  • podejmowanie działań prozdrowotnych – promocja zdrowia
  • realizacja programów prozdrowotnych
  • współpraca z Powiatową Stacja Sanitarno-Epidemiologiczną w Piotrkowie Trybunalskim
Call Now Button